Management of Use of E-Learning Applications in Pack C Equality Education in Improving Student Learning Quality

Authors

  • Minda Patriah Nusantara Islamic University Bandung
  • Achmad Sanusi Nusantara Islamic University Bandung
  • Nanang Hanafiah Nusantara Islamic University Bandung
  • Supyan Sauri Nusantara Islamic University Bandung

DOI:

https://doi.org/10.32506/jois.v5i1.722

Keywords:

package c, Organizing includes Assignment, pelita pratama

Abstract

Management of the utilization of e-learning applications on the equality of package C in improving the quality of s.swa learning. After going through field observation activities, interviews with resource persons, as well as documentation analysis at PKBM Pelita Pratama and PKBM Homeschooling Millennial Unggul, an overview of the Study on the management of the utilization of e-learning applications in equality education to improve the quality of student learning as follows: Both institutions have fulfilled the stages of management starting with the E-Learning Application Planning on Equality Package C education in Improving the Quality of Student Learning. Includes Computer Device Devices, Internet Networks, Learning materials, Module Tutorials, Audio Video, Organizing includes Assignment (Rombel).

References

Abdulhak, I. (2000). Strategi Pembelajaran Pendidikan luar PKBM Bandung: UPI Press. Alma, B dan Hurriyati, R. (2009). Manajemen Corporate Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Fokus Pada Mutu dan Layanan Prima), Bandung: Alfabeta.

Anwar. (2004). Pendidikan Kecakapan Hidup (Life Skills Education), Bandung: Alfabeta.

Arikunto, Suharsimi. (1993). Manajemen Pengajaran Secara Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (1998) Prosedur Penelitian. Jakarta: Penerbit Rineka Putra.

Boyd, Ronald, T.C. (1989). Improving Teacher Evoluation; Practical assessment, Research & Evaluation, ERIC Digest.

Bungin, B. (3003), Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: raja Grafindo Persada

Basrowi dan Sadikin, (2002). Metode Praktekum Kualitatif. Surabaya: Insan Cendekia

Danim, S. (1977) Pengantar Sudi Penelitian Kebijakan. Jakarta: Bumi Aksana

Danim, S (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif. Bandung: CV Pustaka setia

Djamarah, S.B. (1994). Prestasi belajar dan Kompetensi Tutor. Surabaya. Usaha Nasional.

Engkoswara. (2002). Menata Peningkatan Kualitas Manusia Indonesia Tinggal

Landas. Jakarta: Depdikbud

Gomes, C. F. (1997). Manajemen Sumber Daya Manusia (edisi 1, cetakan ke-2). Yogyakarta: Andi Ofset.

Hamalik, O. (2001). Proses Belajar Mengajar, Jakarta: Bumi Aksara.

Hatimah, I. (2000). Strategi dan Metode Pembelajaran. Bandung: Adira.

Press.

Ismaun. (2008). Manajemen Program Kesetaraan, Bandung UPI Press.

Ismaun, Kartika.I. (2009). Manajemen Program Kesetaraan, Bandung: UNINUS

Joni, T. Raka. (1984). Pedoman Umum Alat Penilaian Kemampuan Tutor. Jakarta: Dirjen Pendidikan Tinggi Depdikbud.

Kartika, I. (2006). Model Penyelenggaraan Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat.

Bandung: Nusantara Press

Kamil. (2009). Pendidikan Nonformal. Pengembangan Melalui Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) di Indonesia (Sebuah Pembelajaran dari Kominkan Jepang), Bandung: Alfabeta.

Kartika, I. (2006). Model Penyelenggaraan Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat.

Bandung: Nusantara Press

Kamil. (2009). Pendidikan Nonformal. Pengembangan Melalui Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) di Indonesia (Sebuah Pembelajaran dari Kominkan Jepang), Bandung: Alfabeta.

Kindervatter, S. (1979). Non Formal Education As an Empowering Process

Amherst, Massachussets: Centre for International Education University of

Massachussets.

Mulyasana, Dedi (2012). Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing, Bandung:

Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2004). Manajemen Berbasis PKBM, Konsep, Strategi dan Implementasi, Jakarta: Rosda, Cetakan Keenam.

Mulyasana, Dedi (2012). Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing, Bandung:

Rosdakarya.

Moore, Kenneth, D. (2001). Classroom Teaching Skill. New York: McGraw Hill

Morphet, E.L.,

Reece, I & Walker, S. (1997). Teaching, Training and Learning: A Practical Guide. Sunderland: Business Education Publisher Ltd.

Sihombing, U. dan Gutama. (2000). Potret Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat di Indonesia pada Tahap Perkembangan, Jakarta: PT Dian Ariesta

Sihombing, U. dan Gutama. (2000). Potret Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat di Indonesia pada Tahap Perkembangan, Jakarta: PT Dian Ariesta

Sudirman, dkk. (1991). Ilmu Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sudjana, N. (1989). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Sagala, S. (2003). Konsep dan Makna Pembelajaran: Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Supriadi, D. (1999). Mengangkat Citra Tutor dan Martabat Tutor. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa.

Surakhmad, W. (1979). Metodologi Pengajaran

Surya, M. (2003). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Yayasan Bhakti Winaya.

Sugiyono, (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D, Bandung:

Tilaar, H.A.R. (1999). Paradigma Baru Pendidikan Nasional, Jakarta : Rineka Cipta.

Wijaya, C. Dan Rusyan A.T. (1994). Kemampuan Dasar Tutor dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Wirawan. (2002). Profesi dan Standar Evaluasi. Jakarta: Yayasan Bangun Indonesia & UHAMKA Press.

Departemen Penerangan RI (1988). Ketetapan-ketetapan permusyawaratan Rakyat RI

Tahun 1988.

Sudjana, D (1988). Segi-segi Sistemik Pengembangan pendidikan Nonformal menjelang abad ke

IKIP Bandung: Panitia konvensi Pendidikan nasional Indonesia ke I

Sudjana, D (1988). Identifikasi Program Pendidikan luar sekolah di Daerah Blitar dan Malang,

Jawa Timur. Dalam Laporan penelitian survey lapangan tahap ke I tentang studi identifikasi Model Pembangunan. Bandung kerjasama Penelitian Sosial BPPT dengan SESKOAD

Sudjana, D (1989). Laporan tentanag Kondisi pendidikan Masyarakat asmat dan Analisis

Alternatif Pengembangan pendidikan Terpadu di Pusat Asmat. Jakatra: Panitia Lokakarya Pengembangan Asmat, YKPA

Sudjana, D (1991). Pendidikan Luar Sekolah Wawasan, sejarah Perkembangan, Falsafah dan

Teori Pendukung, Azas Bandung: Nusantara Press

Sudjana, D (1992). Pengantar Manajemen Pendidikan Luar Sekolah. Bandung Nusantara Press.

Sudjana, D (1993).Metoda dan Teknik Pembelajaran alternatif. Bandung Nusantara Press

Sudjana, D (1995).Model Keterpaduan Pendidikan Luar Sekolah dan Pendidikan Sekolah

Sebagai Alternatif Penjabaran Sistem pendidikan Nasional. Pidato Pengukuhan Guru Besar Tetap di IKIP Bandung

Sudjana, D (1997).Memantapkan Eksistensi dan Profesionalitas Pendidikan Luar Sekolah.

Downloads

Published

2022-06-16

How to Cite

Minda Patriah, Achmad Sanusi, Nanang Hanafiah, & Supyan Sauri. (2022). Management of Use of E-Learning Applications in Pack C Equality Education in Improving Student Learning Quality. Journal of Islamicate Studies, 5(1), 86–94. https://doi.org/10.32506/jois.v5i1.722