Management of Academic Supervision of School Principles in Efforts to Increase Teacher Performance

Authors

  • Acep Badruzaman Nusantara Islamic University Bandung
  • Achmad Sanusi Nusantara Islamic University Bandung
  • Nanang Hanafiah Nusantara Islamic University Bandung
  • Supyan Sauri Nusantara Islamic University Bandung

DOI:

https://doi.org/10.32506/jois.v5i1.719

Keywords:

English teachers, school, academic supervision

Abstract

The implementation of the academic supervision of English teachers carried out by the Principal is carried out at least once in a school year. Some things to consider include the large number of teachers who must be supervised. The smaller the number of teachers, supervision can be carried out more than once in a school year depending on the needs of the school. The solution made by the principal in overcoming obstacles in the implementation of academic supervision, the principal seeks to select a supervisory team selectively and motivate the supervisory team and teachers and collaborate with supervisors as supervisor partners.

References

Arikunto, S. (2009). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta

Arikunto,S. (2006). Dasar dasar evaluasi pendidikan. Jakarta : PT Bumu Aksara

Denim,S. (2002). Inovasi Pendidikan Dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Tenaga Kependidikan. Bandung: CV. Pustaka Setia

Darajat, Zakiyah, Pendidikan Islam dalam Keularga dan Sekolah, Jakarta: Ruhama,1995, Cet Ke 2

Dimyati Dkk,(1999). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : PT Rineka Cipta Glikmen, S.I ., Gordon, SP., And ross-Gordeon, J M. 2007. Supervisionald Instruktionalo Leadreship A Develotmen Approach. Seventgh Edition Boston : Perason

Depdikbud.(2000). Pembinaan Profesionalisme Guru. Jakarta: Depdiknas

Dirjen GTK, (2017). Panduan Kerja Kepala Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Direktorat Pembinaan Tenaga. Kependidikan Pendidikan Dasar Dan Menengah.

Dirjen PMPTK (2010).Supervisi Akademik Materi Pelatihan dan Penguatan Kemampuan Kepala Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan.

Glickman, C, D, Gordon, S. P, and Ross Gardon, J.M. (2007), Supervision and Instructional Leadership A Development Approach, Seven Edition, Boston: Perason

Gwynn, J.M (1961). Theory And Practice of Supervision, New York : Dodd, Mead & Company

Hamalik, Oemar(2010). Pendidikan Guru Berdasarkan Penddekatan Kompetensi, Jakarta: Bumi Aksara, 2006, Cet Ke-4

Hamalik, O. (2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Heriati, dkk. (2017). Program Supervisi Akademik. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menegah Atas Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Kemendikbud. (2014). Supervisi Akademik Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan Dan Penjaminan Mutu Pendidikan

Kristiawan,dkk. (2019). Supervisi Pendidikan. Bandung: CV. Al Fabeta

Kunandar. (2007). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pembelajaran (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: PT.Rajawali Pers.

M. Echols, Jhon dan Shadily, Hassan. (2005). Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Mangkunegara, P. (2004). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.

Mercer J, Bernard Barker dan Richard Bird, (2010), Human Resource Management In Education. USA

Muhmidayeli.(2011), Filsafat Pendidikan. Bandung: Refika Aditama

Mukhtar dan Iskandar. (2009). Orientasi Baru Supervisi Pendidikan. (1sted) Jakarta: Gaung Persana Press.

Mulyadi, (2014). Sistem Terpadu Pengelolaan Kinerja Personel Berbasis Balanced Scorecard. UPP STIM YKPN. Yogyakarta

Mulyasa, (2004). Manajemen Berbasis Sekolah, Bandung: PT. Rosdakarya

Mulyasa, E. (2008). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT.Remaja

Mulyasa, E. (2013), Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Bandung: PT.Rosdakarya

Mulyasa. E.(2006). Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Bandung: PT Rosda Karya

Neuman, W.L.(2003). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches.Pearson Education.

Patton,QM. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods(3rd Ed). London:SAGE Publications.

Pidarta, Made. (2009). Supervisi Pendidikan Kontektual .PT. Rineka Cipta:Jakarta

Piet A Sahertian, (2008) Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan. Jakarta. Rineka Cipta.

Rifai, M. (1982). Administrasi dan Supervisi Pendidikan 1. Bandung: Jemmars

Rohmatika. (2018).Model Supervisi Klinis Terpadu Untuk Peningkatan Kinerja Guru. Yogyakarta : Idea Press

Rusdiana, H.A(2015). Pengelolaan Pendidikan, Bandung Penerbit CV. Pustaka Setia.

Sagala, S.(2012). Supervisi Pembelajaran.. Bandung: Alfabeta

Sagala, S.(2013). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan.

Bandung: Alfabeta

Sahertian, Piet A. (2000). Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Akademik Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Sallis, E. (2006). Total Quality Managemen in Education. Yogyakarta: IRCISOD

Sanusi A.(2015), Sistem Nilai, Bandung Nuansa Cendikia

Sanusi A.(2016), Pendidikan Untuk Kearifan mempertimbangkan Kembali Sistem Nilai, Belajar dan Kecerdasan. Bandung:Nuansa Cendekia

Satori, D. (1997) Supervisi Akademik (Teori dan Praktek). Jakarta :Dipdikbud

Saud, U.S. (2011). Pengembangan Profesi Guru. Bandung: Alfabeta

Sauri.dkk. (2021). Guru Profesional Abad 21. arta: Mustika Ilmu

Sergiovanni. (1987). Educational Governance and Administration. New Jersey: Prentice Hall Inc.

Sianturi, R. (2017). Manajemen Peningkatan Kinerja Guru Berbasis Sekolah. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Snae, dkk. (2014). Supervisi Akademik Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta : Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan Dan Penjaminan Mutu Pendidikan Kemendikbud

Snae, dkk. (2016). Supervisi Akademik Program Kepala Sekolah Pembelajar. Jakarta Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia

Snae, Y.D dkk. (2018). Pengembangan Fungsi Supervisi Akademik Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Snae, Y.D, dkk, (2016). Supervisi Akademik Program Kepala Sekolah Pembelajar Tahun 2016. Kemendikbud: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan

Subari, (1994) Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Perbaikan Situasi Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Sudarwan, (2002). Inovasi Pendidikan dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Tenaga Kependidikan Bandung: Pustaka Setia

Sudjana, Nana. (2011). Supervisi Pendidikan; Konsep dan Aplikasinya bagi Pengawas Sekolah. Jakarta: Minamatra Publishing

Sugiyono, (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.Bandung: Penerbit Alfabeta. Sugiyono, (2012) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suhardan, D. (2006) Supervisi Bantuan Profesional:Layanan dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Bandung: Mutiara Ilmu

Suhardan.D. (2010). Supervisi Profesional (Layanan dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Era Otonomi Daerah). Bandung: Alfabeta

Suharsimi A. (2006). Dasar-Dasar Supervisi. Jakarta: PT Rineka Cipta

Suharsimi, A. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara. Sukarna. (2011). Dasar-Dasar Manajemen. CV. Mandar Maju. Bandung.

Suparlan. (2005). Menjadi Guru Efektif. Yogyakarta: Hikayat Publishing

Sutanto, A.(2016). Managemen Peningkatan Kinerja Guru. Jakarta: Penerbit Prenadamedia Group.

Terry, G. R (2013), Prinsip-Prinsip Manajemen, Bandung: Bumi Aksara.

Terry.G,R (1993) Prinsip-prinsip Manajemen, Terj. J. Smith, Jakarta: Bumi Aksara.

Terry.G.R.(1977). Principles of Management, Richard D. Irwin (INC. Homewood, Irwin-Dorsey Limited Georgetown, Ontario L7G 4B3.

Toto T. (2002) Kinerja Profesional Guru. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia

Usman, H. (2008), Manajemen, Teori Praktik dan Riset Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara

Wiles. (1967). "Supervision For Better School". Englewood Cliffs Prentice Hall. Aksara

Wiles.K dan Lovel,J.T(1983). "Supervision For Better School". New Jersey: Englewood Cliffs.

Downloads

Published

2022-06-16

How to Cite

Acep Badruzaman, Achmad Sanusi, Nanang Hanafiah, & Supyan Sauri. (2022). Management of Academic Supervision of School Principles in Efforts to Increase Teacher Performance. Journal of Islamicate Studies, 5(1), 74–85. https://doi.org/10.32506/jois.v5i1.719